تبلیغات
وبلاگ دانشکده سما خرم آباد - بسفارش دوست عزیزم آقای بندرپور
وبلاگ دانشکده سما خرم آباد
میم مثل مادر
سلام به وبلاگ من خوش اومدید لطفا نظراتونو درباره پستام بدین ممنون

بازدید : مرتبه
تاریخ : 1393/10/27
امروزه معنای اصطلاح «فناوری اطلاعات» بسیار وسیع شده است و بسیاری از جنبه های محاسباتی و فناوری را دربر می گیرد و نسبت به قبل شناخت این اصطلاح آسان تر شده است. چتر فناوری اطلاعات تقریباً بزرگ است و بسیاری از زمینه ها را پوشش می دهد. متخصصین فناوری اطلاعات وظایف متنوعی دارد، از نصب برنامه های کاربردی تا طراحی شبکه های پیچیده رایانه ای و پایگاه داده های اطلاعاتی. چندی از زمینه های فعالیت متخصصین فناوری اطلاعات می تواند موارد زیر باشند:

* مدیریت اطلاعات
* پیاده سازی شبکه های رایانه ای
* مهندسی رایانه
* طراحی سیستم های پایگاه داده
* مدیریت سیستم های اطلاعاتی
* سیستم های اطلاعاتی مدیریت
* مدیریت سیستم ها



بقیه در ادامه مطلب....
یکی از مهم‌ترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانش‌آموختگان است. در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در حال حاضر بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک‌ها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن‌ها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد.
لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامه‌های وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایه‌های عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد.
فارغ التحصیلان رشته IT در این حوزه ها می توانند فعالیت کنند:
مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز
جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات
ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسی
طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی
مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات
مطالعه و بررسی سیستم های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند
سیستم های عامل و سیستم های بانک اطلاعاتی
مطالعه و شناسائی شیوه های جدید برای اطلاع رسانی.
رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می‌شود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره‌برداری به‌موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به‌ویژه گرایش نرم‌افزار تشکیل می‌دهد.
ورود رشته IT به مجموع رشته‌های ارایه شده در دانشگاه‌های کشور به ابتدای سال ۱۳۸۰ و هم‌زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمی‌گردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به‌طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. به گونه‌ای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس به‌طور هم‌زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده می‌شود و علی‌رغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است.
ماهیت رشته فناوری اطلاعات رشته IT در ایران ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد. به این مفهوم که رشته‌ای خالص نیست و از تلفیق رشته‌هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به‌ویژه نرم‌افزار به‌وجود آمده است.
ماهیت میان‌رشته‌ای فناوری اطلاعات باعث شده است هم‌اکنون دانشگاه‌های مختلفی چون تربیت‌مدرس، خواجه‌نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده‌های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه‌های علمی–کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند.
بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب می‌پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان‌ها آشنا می‌کند و در پایان این دوره، اندک‌اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می‌شود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش‌های عمده‌ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم‌های چندرسانه‌ای، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش‌ها در دانشگاه‌های ایران ارایه می‌شود.
در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه‌حل‌های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می‌پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمی‌شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه‌های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می‌شود.

دروس رشته فناوری اطلاعات
مرور سرفصل دروس رشته فناوری اطلاعات نشان می‌دهد اجرای برخی اصول قانون اساسی در راستای سازمان‌دهی اطلاعات، چگونگی بهره‌برداری کیفی از داده‌ها و یکپارچه‌سازی و انتقال سریع آن‌ها از جمله محورهایی بوده که در تعیین دروس این رشته مدنظر قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، رشته IT نیز مانند بسیاری رشته‌های دیگر دارای دروس پایه، اصلی، تخصصی و عمومی است. دروس پایه در مقطع کارشناسی معمولا شامل ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است. دروس اصلی شامل ساختمان‌های گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی، زبان ماشین و برنامه‌نویسی سیستم، ساختمان داده‌ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه‌سازی پیشرفته، سیستم‌های عامل، پایگاه داده‌ها و طراحی الگوریتم‌هاست. همچنین مهندسی نرم‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده‌ها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستم‌عامل از دیگر دروس اصلی این رشته به‌شمار می‌رود.
در نهایت اینکه دروس تخصصی نیز به مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه‌های IT، برنامه‌ریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیط‌های چندرسانه‌ای، پروژه IT و کارآموزی تقسیم می‌شود.

ارایه مفاهیم بر اساس دانش استاد
اما مرور وضعیت کلی این رشته در دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد، هر چند دروس به‌صورت یکپارچه و سراسری طراحی شده‌اند، اما معمولا بر اساس توانمندی‌های دانشگاه و میزان دانش استادان نسبت به حوزه مورد نظر ارایه می‌شوند که این قضیه می‌تواند موجب ایجاد چالش‌هایی در آینده شود. رشته IT در سایر کشورهای جهان با مفاد مختلفی ارایه می‌شود که بر اساس نیازهای آن جامعه طراحی شده است. اما در ایران IT معمولا بر اساس پارامترهایی چون قابلیت‌های دانشکده، دانش استاد، تعداد اعضای هیات علمی و غیره به دانشجویان ارایه می‌شود. این مسئله سبب می‌شود محتوای رشته IT از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد.
نبود استادان حرفه‌ای، متخصص و باتجربه از جمله ضعف‌های آموزشی در این رشته محسوب می‌شود، زیرا با توجه به میان‌رشته‌ای بودن IT، تعداد استادانی که به‌طور مستقیم در این رشته تحصیل کرده باشند بسیار انگشت‌شمار است. در این میان تعجیل دانشگاه‌ها برای راه‌اندازی این رشته نیز خود باعث تشدید این مشکل می‌شود، زیرا اغلب مشاهده شده برخی دانشگاه‌ها که در مناطق دوردست و محروم قرار دارند، در حالی که حتی نمی‌توانند به‌خوبی رشته‌های قدیمی و جاافتاده در این حوزه را ارایه دهند، تدریس رشته IT به دانشجویان را آغاز می‌کنند
فقدان منابع آموزشی مناسب
شاید رشته فناوری اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشته‌هایی دانست که به‌علت فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب به‌شدت در فقر به‌سر می‌برد. این رشته در حالی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود که کتب درسی ارایه شده فاصله بسیار زیادی با مراجع روز دنیا دارند.
کارشناسان معتقدند هرچند پویایی این رشته می‌تواند مانعی جهت تولید سریع منابع مناسب در حوزه مذکور باشد، اما باید در نظر گرفت که عمر آموزشی کتب رشته فناوری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است، زیرا دانش روز دنیا در زمینه IT به‌سرعت در حال تغییر و تکامل است. در این میان هرچند استفاده از منابع انگلیسی می‌تواند کمک بسیاری به دانش‌آموختگان این رشته کند، اما نباید فراموش کرد آموزش دانش انگلیسی هنوز در میان بسیاری از جوانان کشور ما عمومیت نیافته است و در ضمن تامین منابع انگلیسی مستلزم صرف هزینه فراوانی است و برای تمام متقاضیان مقدور نیست.
بر اساس این گزارش تدریس برخی کتاب‌های قدیمی در دانشگاه‌های آی‌تی نیز در بسیاری مواقع باعث سردرگمی دانشجویان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی می‌شود. در این زمینه می‌توان به تدریس زبان برنامه‌نویسی پاسکال در برخی مراکز دانشگاهی اشاره کرد که سال‌هاست از رده خارج شده است. کما اینکه تدریس علوم جدید در قالب جزوه‌های آموزشی می‌تواند تا اندازه‌ای به حل این مشکل کمک کند.

توجه به نیازهای بازار کار
یکی از مهم‌ترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانش‌آموختگان است. در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در حال حاضر بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک‌ها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن‌ها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد.
لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامه‌های وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایه‌های عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد.
فارغ التحصیلان رشته IT در این حوزه ها می توانند فعالیت کنند:
مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیازجمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعاتایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسیطراحی و پیاده سازی شبکه های محلیمطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعاتمطالعه و بررسی سیستم های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستم های عامل و سیستم های بانک اطلاعاتیمطالعه و شناسائی شیوه های جدید برای اطلاع رسانی.

مکان‌هایی که در ایران می توان با مدرک IT در آن‌ها مشغول به کار شد:

شرکت‌های نرم افزاری مانند همکاران سیستم و پرورش داده‌ها

شرکت‌های سخت افزاری مانند صاایران
شرکت‌های ارتباطی و شبکه مانند همکاران سیستم و ارتباطات دیتا
شرکت‌های مخابراتی مانند ایرانسل و شرکت مخابرات ایران
شرکت‌های تجاری مانند بانک‌ها و دیگر موسسات مالی و اعتباری


اما موقعیتهای شغلی :

- تکنیسین PC:

این افراد پشتیبانی اصلی ساختار IT و یا فرایند ها و سرویس های Desktop را به عهده دارند .آنها هر آنچه در این زمینه موجود می باشد از سخت افزار و نرم افزار گرفته تا برنامه ها و سرویس های خانگی را پوشش می دهند . رایج ترین مدرک بین المللی در زمینه تکنیسین PC مدارک A+ شرکت کامپتیا و مدرک MCDST مایکروسافت می باشد .

2- مدیر شبکه :
مدیران شبکه از طریق نصب ، راه اندازی و مدیریت Desktop ها و سرورها به امر پشتیبانی فراساختار IT می پردازند . آنها در حقیقت مسئولیت نصب و راه اندازی و عیب یابی شبکه و ایجاد سرویس های رایج شبکه از جمله دسترسی به فایل ، پرینت ، فکس و اینترنت را عهده دار می باشند . مدیران شبکه با تخصص های بالاتر ممکن است برنامه ها و سرویس های در سطح گسترده و Enterprise از جمله سیستم های حسابداری و سیستم های کنترل منابع انسانی (ERP) و محیط های پایگاه های داده ها را نیز مدیریت نمایند . مدارک بین المللی رایج جهت مدیران شبکه شامل MCSE,MCSA ( در زمینه مایکروسافت ) MCNE,CNE ( در زمینه ناول ) می باشند .

3- متخصص امنیت شبکه :
متخصصین امنیت شبکه با آنالیز و ارزشیابی شبکه ها و سیستم ها از زاویه امنیت از آنها پشتیبانی می نمایند .این افراد به طور معمول مسئوول بررسی ، مستند سازی ، اجرا و مدیریت سیاست های امنیتی ارگان ها از تمامی جهات می باشند و این بدان معنی می باشند که آنها مسئوول کار با روترها ، فایروال ها ، Gateway ها و سیستم های Intrusion Detection ، مسائل مربوط به ویروس ها و .... می باشند . متخصصین امنیت شبکه در درون سازمان ها جایی که معمولا به نوعی هسته IT مرکزی تعلق دارند یا در خارج سازمان ها به عنوان مشاور امنیتی به کار مشغول می باشند .
مدارک رایج جهت این دسته از متخصصین شامل مدارک MCSE Security ، MCSA Security CCSP،CISSP و + Security و چندین مدرک دیگر در این زمینه می باشد .

4- متخصص ارتباطات درون شبکه ای (Internetworking) :
این افراد وظیفه مدیریت ساختارهای پیچیده شبکه که معمولا براساس TCP/IP و امور روتینگ ، Name Services ، ساختار های امنیتی و غیره می باشند را به عهده دارند . چه یک سازمان به اینترنت متصل باشد یا از شبکه درونی (Intranet) و یا بخشی از یک شبکه بیرونی (Extranet) استفاده نماید ، متخصصین ارتباطات درون شبکه ای باعث ایجاد ارتباطات صحیح بین شبکه های دورنی و بیرونی می گردند .مدارک رایج در این زمینه شامل مدرک CCNA,CCNP,CCIE سیسکو می گردد.

5- متخصص برنامه نویسی :
برنامه نویسان ایجاد برنامه های تحت وب و تحت ویندوز ، سیستم های داخلی و نرم افزارهای پیچیده شامل پایگاه های داده و سیستم های ERP را به عهده دارند . به طور خلاصه برنامه نویسان با استفاده واحد های ساختمانی ایجاد کننده اکثر محیطهای پیشرفته IT و کنار هم قراردادن این اجزاء و تغییر آنها، پروسه های منحصر به فرد ویژه سازمان ها را ایجاد می نمایند . مدارک رایج جهت این زمینه مدرک MCSD مایکروسافت ، مدارک Sun Java و اوراکل می باشد .
به یاد داشته باشید که این مدارک عمده ترین و رایج ترین مشاغل مربوط به IT بوده و بسیاری از افراد در این زمینه ها مشغول به کار می باشند ، با توجه به اینکه افراد بسیاری این راه ها را پیش از شما طی نموده اند ، رسیدن به این مراتب برای شما نیز باید امکان پذیر و میسر باشد ، مطمئن باشید این راه ها نیاز به شجاعت خاص یک قهرمان برای دستیابی به هدفی که قبلا کسی به آن دست نیافته است نمی باشد . اگر دیگران توانسته اند ( که توانسته اند !) شما هم می توانید !

یکی از مهم‌ترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانش‌آموختگان است. دکتر جلالی، در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در زمینه IT چنین اظهار می‌کند: در حال حاضر بازار کار ایران، بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک‌ها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن‌ها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد.


لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامه‌های وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایه‌های عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد.


در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته، الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند. باز هم پاسخگویی نیاز این پروژه و پروژه های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره، نیاز به متخصص این رشته است. به عبارت دیگر در حال حاضر، همه چیز به سمت IT پیش می رود و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته اگر توانمند باشند، بیکار نخواهد ماند.


از سوار شدن به مترو وتاكسی تا خرید از فروشگاهی كه در آن فروشنده ای حضور ندارد ، به صورت الكترونیكی انجام می گیرد .

این تصویری از آینده تمام كشورهای جهان از جمله كشور ایران است . تصویری كه بیانگر وجود فرصت های شغلی فراوان برای فارغ التحصیل IT است . البته یك مهندس IT نه تنها در آینده ، بلكه در حال حاضر نیز فرصت های شغلی فراوانی دارد .


صنعت و بازار کار
بازار کار رشته مهندسی فناوری اطلاعات
۱- مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز
۲- جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات
۳- ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسی
۴- طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی
۵- مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات
۶- مطالعه و بررسی سیستم‌های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستم‌های عامل و سیستم‌های بانک اطلاعاتی
۷- مطالعه و شناسایی شیوه‌های جدید برای اطلاع رسانی


بازار کار رشته امنیت
۱- تولید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری مانند:
- دیوار آتش ( fire walls )
- سیستمهای کنترل نفوذ ( Honey pots )
- سیستمهای تشخیص نفوذ ( IDS & IPS )
- سیستمهای پالایش ( Filters)
2- فراهم سازی امنیت لازم برای تراکنش‌های مالی بانک‌ها
۳- فعالیت در مراکز داده و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت برای تامین امنیت سرورها


بازار کار رشته تجارت الکترونیک
۱- فعالیت در بانک‌ها حول محور پول الکترونیک مانند:
- بانکداری اینترنتی
- بانکداری از طریق موبایل
۲- ایجاد سایت‌های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک


* مکان‌هایی که در ایران می توان در آن‌ها مشغول به کار شد
۱- شرکت‌های نرم افزاری مانند همکاران سیستم و پرورش داده‌ها
۲- شرکت‌های سخت افزاری
۳- شرکت‌های ارتباطی و شبکه
۴- شرکت‌های مخابراتی
۵- شرکت‌های تجاری مانند بانک‌ها و دیگر موسسات مالی و اعتباری


لازم می دانیم به بازار کار خارج از ایران هم اشاره ای داشته باشیم:

پیش از هر چیز شایان ذکر است که به دلیل نزدیکی میدان‌های فعالیت در هر دو رشته مهندسی کامپیوتر و IT، بازار کار و فعالیت‌های اقتصادی نیز در این دو رشته بسیار به یکدیگر نزدیک است و داوطلبین کار در خارج نه بر اساس یکی از این دو رشته تحصیلی بلکه بر پایه توانایی‌های فردی می‌توانند گوی سبقت را جهت در اختیار گرفتن شغل (مسلما مرتبط با کامپیوتر)بربایند.


رشته‌های مهندسی سخت افزار، نرم افزار و IT آنچه به عنوان IT در کشور ما تدریس می‌شود،در خارج از این مرزها به عنوان مجموعه‌ی مهندسی کامپیوتر شناخته می‌شوند که این مجموعه طبق آمارگیری‌های اخیر (تاریخ آمارگیری: ۱۱ July 2007 ) پر‌درآمدترین رشته دانشگاهی محسوب می‌شود که بیشترین درآمد را عاید فارغ‌التحصیلان خود می‌کند. رقم تخمینی ۱۰۴ هزار دلار در سال برای افراد با سابقه کاری ۱۰ سال به بالا گواه بر این نکته است که دانشجویان این رشته با تلاش و پشتکار می‌توانند آینده موفقی را برای خود در خارج از کشور رقم بزنند. آمار بیکاری در این رشته نیز نسبت به بسیاری از رشته‌ها بسیار کمتر است و حتی طبق آمار اعلام شده دانشجویانی که هنوز تحصیل خود را نیز به پایان نرسانده‌اند هم می‌توانند در حین تحصیل، شاغل یکی از میدان‌های کاری مرتبط با این رشته شده و به بهبود وضع اقتصادی خود در کنار فرآگیری این علوم، بپردازند. کشورهای آلمان و آمریکا از جمله بزرگترین پذیرندگان مهندسین کامپیوتر و کشورهای هند و ژاپن هم بزرگترین صادرکنندگان آن‌ها محسوب می‌شوند. این در حالیست که بعد از آلمان کشورهای غرب اروپا، اسکاندیناوی و خاورمیانه گزینه‌های مناسب و دردسترس‌تری برای دانشجویانی که قصد عزیمت از کشور جهت کار و فعالیت در کشورهای دیگر را دارند، است.

خب نتیجه میگیریم که این رشته واقعا بازار کار رو داره فقط همت و پشتکار میخواد...


ارسال توسط amin sepahvand
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما دوستان راجع به این سایت چیه؟





پیوند های روزانه
امکانات جانبی
گالری تصاویر

Yahoo Status by RoozGozar.com